Parapetii rutieri salvaza vieti!
Parapetii nu înseamnă doar menținerea vehiculelor pe drum, ei trebuie sa ajute si la siguranța ocupanților vehiculelor.
Parapetii reprezintă una dintre cele mai uzuale forme ale sistemelor de reținere a vehiculelor pe care pe găsim pe șosele. Ei previn căderile mortale de pe drumurile montane, protejează pietonii si opresc vehiculele sa treacă peste linia mediana dintre sensuri pe drumurile aglomerate. Dar ei sunt mai mult decât garduri metalice proiectat/create pentru a fi suficient de puternice ca sa reziste la impacturi. Diferitele clase de performanta ajuta cu privire la luarea deciziei despre care tip de parapet funcționează cel mai bine in fiecare caz in parte.
In conformitate cu Normativul EN 1317 clasa de performanta a parapetilor se determina prin folosirea a trei parametri cheie. Primul se refera la gradul de duritate. Acesta determina categoriile; normal-semigreu (N1 si N2), greu (H1 si H2) si foarte greu (H3, H4a si H4b). Al doilea parametru este nivelul de deformare al parapetului , care se împarte in opt clase, de la W1(0,6m) pana la W8 (3,5m), al treilea si ultimul parametru este ASI –acceleration severity index, care oferă informații despre forțele care acționează asupra ocupanților vehiculelor in cazul accidentelor. Exista trei clase ASI clasa A, B si C, unde A reprezintă forțele cele mai scăzute.
In prezent, se pare ca ASI este tot mai puțin luat in calcul când se alege tipul de parapet.
Scopul principal pentru montarea parapetilor este protecția oamenilor, indiferent ca sunt pietoni sau ocupanți ai vehiculelor. Pentru alegerea corecta a parapetului ce urmeaza a fi instalat, este esențial sa se ia in considerare principalul tip de vehicul de pe drum (categoria drumului) si spațiul existent intre parapet si obstacole ( podete, santuri, cale ferata, copaci , constructii etc). Protecția pasagerului este de asemenea cruciala.